Cikgu Nurul's Blog

Blog Pembelajaran Sains PMR

Print

Assalamualaikum wbt & salam buat semua,

Bismillahirrahmanirrahim

Sebaik2nya kita mulakan hari kita dgn menyebut nama ALLAH Tuhan yang menciptakan kita dan seluruh isi alam ini yg sehingga kini tak terjangkau dek pengetahuan kita sendiri. Sungguh menyedihkan lagi, ramai dikalangan umat Islam sendiri seperti tidak mahu kpd Islam hakiki dan hanya mengambil apa yg dimahukan shj. Sedangkan sepatutnya, kita menganutinya dengan mengambil semua yg ada padanya bukan "islam pilih-pilih". Ini tidak bermakna kita wajib melaksanakan SEMUA sekali ajaran di dalamnya (tanpa meninggalkan walau satu pun!).

Rasulullah saw, telah mengajar kita PELBAGAI jalan utk menuju keredhaan ALLAH. Pilihlah mana-mana yg mampu tanpa meninggalkan yg wajib. Secara ringkasnya, tugas kita sebagai muslim:

  1. lakukan SEMUA yg WAJIB (solat, zakat, puasa, hormat org tua ...) - TIADA PILIHAN
  2. pilih sebanyak yg mampu perkara sunat yg blh kita lakukan
  3. istiqamah (tetap) melakukan amalan-amalan baik yg sedang dipraktikkan
  4. meninggalkan SEMUA yg diLARANG - TIADA PILIHAN

Kita mesti tahu amalan2 dlm agama. Kalau msh tak cukup ilmu, usahakan. ALLAH tak akan menghukum kita kerana kurangnya ilmu kita, tetapi kita tetap akan terima balasan sekiranya kita tidak mahu berusaha langsung.

Sy teringat satu kisah, di mana suatu hari salah seorang sahabat Rasulullah terserempak dgn seorang lelaki sedang menangis teresak2. Bila ditanya, lelaki itu menjawab: ... dia takut pembalasan yg akan diterimanya nnt ... ini krn dia tak mampu melakukan segala apa yg diajarkan oleh Rasulullah. Sedangkan ajaran Baginda semakin hari, semakin byk ... Akhirnya, sahabat Rasulullah menerangkan: ... dia tidak perlu melakukan semuanya 100% (KECUALI bg yg wajib dilakukan & wajib ditinggalkan), sebaliknya buatlah sebanyak yg mampu. Sesungguhnya ALLAH Amat Tahu kemampuan kita lebih dpd diri kita sendiri. Betulkan sy kalau ada kesilapan!

0 Komen/ Pandangan:

Post a Comment