Cikgu Nurul's Blog

Blog Pembelajaran Sains PMR

Print

Salam sejahtera semua,


Hari ini, cikgu nak ketengahkan topik peredaran darah dalam badan kita (the pathway of blood flow). Ada yang mengatakan tajuk ini senang, ada yang mengatakan tajuk ini susah. Jika anda tanya saya, saya fikir ianya senang cuma terlalu banyak perkara yang perlu diingati tentangnya, sebab itulah ianya menjadi sukar pada orang-orang yang gagal memahaminya pada tahap yang diperlukan.


Kenapa cikgu gunakan frasa “pada tahap yang diperlukan”? Ini kerana di peringkat PMR, bukan semua perkara tentang jantung dan peredaran darahnya perlu diketahui. Contohnya, anda tidak perlu memahami tentang sistol dan diastol – dua istilah yang biasanya dikaitkan dengan tekanan darah.


So, sebagai pelajar PMR, apakah perkara-perkara yang perlu difahami? Lihat senarai di bawah. Ini adalah perkara-perkara yang perlu anda beri penekanan.


1. Nama-nama tempat laluan darah mengikut susunan yang betul

2. Jenis darah yang melalui tempat-tempat tersebut

3. Ciri-ciri fizikal salur darah yang dilalui. Seperti:

  • Saiz lumen
  • Ketebalan dinding salur darah (thickness of the mascular wall)
  • Tahap tekanan darah yang dilalui (blood pressure)
  • Kelajuan darah yang mengalir
  • Kewujudan injap (valve)

4. Nama bilik jantung (heart chamber) yang berdinding sangat tebal. Kenapa?

5. Nama salur darah utama. Kenapa ia menjadi salur darah utama?

6. Kenapa arteri mempunyai dinding yang tebal (thicker muscle) dan kenyal (elastic) berbanding vena (vein)?

7. Kenapa vena (vein) ada injap di sepanjang laluannya, kenapa arteri tidak ada?


InsyaALLAH, jika anda dapat memahami dan mengingati perkara-perkara ini, anda sudahpun bersedia untuk menjawab soalan peperiksaan berkaitan perkara di atas.




Struktur Jantung Manusia (Human Heart)


Sebagai permulaan, anda perlulah mengingati struktur-struktur dalam jantung. Lihat gambarajah di bawah. Cuba hafal gambarajah ini, kemudian lukis dan label semula struktur jantung tersebut.


Mungkin ada yang merasa cukup “tersiksa” untuk melukis gambarajah jantung yang sangat rumit itu. Tak mengapa, klik SINI untuk mendapatkan gambarajah jantung yang kosong. Kemudian, cetak untuk kemudahan anda.




Mulakan dengan melabel tanpa merujuk gambarajah asal. Setelah siap, dengan menggunakan gambarajah di atas, kenalpasti bahagian yang tidak dapat diingati. Seterusnya, label sekali lagi dengan menggunakan struktur jantung kosong yang lain. Ulang beberapa kali sehingga anda berjaya melabel kesemua bahagian jantung ini tanpa merujuk gambarajah asal.


Mungkin ada yang berasa hairan kerana terdapat satu bahagian pada struktur jantung di atas tidak sama seperti yang ada dalam buku teks. Bahagian mana ya?...



Cuba perhatikan kedudukan Pulmonary artery dan Aorta. Sebenarnya, pada kedudukan asal, kedua-dua bahagian ini memang bersimpul (sila lihat gambarajah di bawah). Namun, untuk memudahkan anda melihat laluan darah, saya telah menggunakan lukisan yang membetulkan simpulan kedua-dua salur darah supaya tidak kelihatan bertindan antara satu sama lain.


Satu perkara lagi, adakalanya Pulmonary artery dilukis bercabang dua, adakalanya tidak. Yang manakah benar? …


Sebenarnya, salur darah (blood vessel) Pulmonary artery mempunyai dua cabang utama. Salah satunya membawa darah ke paru-paru kanan dan yang satu lagi akan ke paru-paru kiri. Walaubagaimanapun, tidak menjadi masalah untuk melukisnya tanpa cabang di atasnya.


Selain daripada itu, mungkin ada yang keliru apabila terdapat buku yang melukis dua jenis Vena cava, ada yang hanya melukis satu sahaja. Vena cava memang mempunyai dua salur utama, satu di atas dan satu di bawah. Vena cava atas dikenali sebagai Superior vena cava, manakala Vena cava bawah dipanggil Inferior vena cava.


Sebenarnya, tidak menjadi masalah di peringkat PMR ini, sekiranya dua salur vena cava ini dilukis satu sahaja. Begitu juga pada salur-salur darah yang lain seperti Pulmonary vein dan Pulmonary artery. Dengan kata lain, anda boleh menganggapnya sebagai satu salur sahaja. Ini kerana kedua-duanya memainkan peranan yang sama. Yang membezakannya ialah dari mana salur darah itu mengalir atau disalurkan. Sebagai contoh: Superior vena cava membawa darah dari anggota atas badan iaitu dari tangan dan kepala. Manakala, Inferior vena cava membawa darah dari bahagian bawah badan seperti kaki, perut, usus, hati dan sebagainya.


Sudahkah anda menguasai kesemua nama struktur dalam jantung manusia? Ingat! Bahagian ini mudah keluar sebagai soalan kertas 2 sains PMR. Soalan yang ditanya mungkin meminta anda melabel gambarajah atau menentukan struktur tertentu berdasarkan ciri-ciri atau fungsinya.


Seperkara lagi, dalam buku teks, anda mungkin tidak menemui istilah Pulmonary valve and Aortic valve. Sebenarnya, dalam buku teks kita di sekolah-sekolah, kedua-dua valves (injap) ini dinamakan sebagai Semilunar valve . Istilah ini digunakan untuk mewakili (nama umum) kedua-dua Pulmonary valve and Aortic valve. Saya tidak menggunakan nama umum di sini kerana ia akan menyukarkan pelajar untuk memahami perjalanan darah yang akan dibincangkan nanti. Walaubagaimanapun, istilah Pulmonary valve and Aortic valve hanya merupakan nama pendek sahaja. Nama penuh mereka adalah Pulmonary Semilunar Valve and Aortic Semilunar Valve.


(Hhehhh… dalam jantung pun ada nama pendek, nama panjang. :-D )


Masih sukar untuk mengingati struktur-struktur dalam jantung?... ok, cuba pula formula ini: . Apakah yang dimaksudkan dengan 4 “kuasa “ 3?


1. Jantung mempunyai 4 bilik di dalamnya (4 chambers of heart)

2. Jantung mempunyai 4 salur darah bagi setiap satu bilik jantung (4 blood vessels)

3. Jantung mempunyai 4 injap (4 valves) di mana dua terletak antara bilik jantung atas dan bawah. Manakala, dua lagi di pangkal dua salur darah.


Sila lihat rajah di bawah untuk memahami cara mengingatnya dengan lebih baik: (klik pada gambarajah untuk membesarkannya)




Seperti yang telah diterangkan sebelum ini, Pulmonary artery dan Aorta merupakan dua salur darah yang bersilangan antara satu sama lain. Oleh itu, bagaimanakah caranya agar anda tidak tersilap dalam mengenalpasti salur-salur darah ini?...


Sebenarnya, ada caranya. Yang penting, anda dapat mengenali kedudukan keempat-empat bilik jantung: Right atrium, Right ventricle, Left atrium and Left ventricle. Setiap bilik-bilik jantung mempunyai salur darahnya sendiri. Oleh itu, jika anda ingin mengenalpasti salur Aorta, sila lihat di manakah pangkal salur ini? Jika benar ia adalah Aorta, salur ini mestilah berasal dari Left ventricle.






Bagi Pulmonary artery pula, salur ini bermula dari Right ventricle.



Vena cava merupakan salur darah yang bersambung dengan Right atrium.



Dan Pulmonary vein disambungkan kepada Left atrium.



Oleh itu, jika keluar soalan seperti di bawah, bolehkah anda mengenalpasti apakah nama salur X?



Jawapannya adalah Pulmonary vein kerana ia bersambung dengan tempat yang bernama Left atrium.




Peredaran Darah dalam Badan (The pathway of blood flow)



Jika ada yang bertanya, dari manakah darah mula mengalir? Saya akan jawab: “Hanya ALLAH sahaja yang tahu”. Kenapa? … ini kerana ia umpama bertanyakan “yang mana dulu. Ayam atau telur ayam?”


Dalam tubuh badan kita, darah akan sentiasa mengalir tanpa henti selagi kita masih bernyawa. Laluan darah ini pula akan sentiasa berpusing-pusing pada tempat yang sama seperti suatu kitaran. Oleh itu, kita tidak dapat menentukan dari mana darah mula mengalir atau akan berhenti. Walaubagaimanapun, rasanya lebih baik kita mulakan dari paru-paru iaitu tempat di mana darah mula mengambil oksigen untuk dihantar ke seluruh badan.


Dari paru-paru ke Left atrium


Di paru-paru, oksigen akan memasuki kapilari darah. Kapilari darah ini pula akan bergabung sesama sendiri untuk membentuk salur darah yang lebih besar yang dikenali sebagai Pulmonary vein. Sila klik sini untuk mengetahui lebih lanjut bagaimana proses oksigen berpindah dari alveolus ke kapilari darah).


Dari Pulmonary vein, darah yang beroksigen ini akan menuju ke Left atrium iaitu bilik jantung yang pertama menerima darah beroksigen. Darah yang berada di Left atrium akan ditahan oleh Bicuspid valve sehinggalah Left atrium penuh dengan darah.


Darah beroksigen (oxygenated blood) merentasi Bicuspid valve


Apabila dinding Left atrium dirangsang untuk mengecut oleh impulse dari sistem saraf badan (nervous system), Bicuspid valve juga akan terbuka untuk membolehkan darah turun ke Left ventricle. Injap ini (valve) akan bertindak seperti pintu yang hanya membenarkan darah mengalir sehala iaitu dari Left atrium ke Left ventricle sahaja.


Darah beroksigen berkumpul di Left ventricle


Apabila semua darah telah turun ke Left ventricle, dinding Left ventricle pula yang akan mengecut. Keadaan ini akan menyebabkan darah di dalamnya tertolak ke atas. Cuba bayangkan anda sebagai sel darah merah yang berada di situ, ada berapakah lubang laluan darah dari Left ventricle ini?...


Untuk membantu imaginasi anda, sila lihat semula gambarajah jantung manusia. Dalam mempelajari sains, adakalanya, kita mesti menggunakan daya imaginasi untuk memahami sesuatu fakta. Malah ahli sains semuanya mempunyai daya imaginasi yang tinggi sehingga mereka mampu mencipta sesuatu dan membuat jangkaan tentang sesuatu perkara.


Laluan dari Left ventricle ini ada dua, satu menuju ke Aorta dan satu lagi bersambung dengan Left atrium yang dibatasi oleh Bicuspid valve sebagai pintu laluannya.


Dengan mengecutnya dinding Left ventricle, ini akan menyebabkan darah boleh mengalir ke Aorta atau ke Left atrium. Aorta adalah laluan penting untuk menghantar darah beroksigen ke seluruh badan, namun jika darah di hantar ke Left atrium, ia akan menuju kembali ke paru-paru. Keadaan ini tidak sepatutnya berlaku kerana darah itu sudahpun beroksigen dan ia akan melambatkan lagi sel-sel badan menerima oksigen dari darah.


Oleh itu, semasa dinding Left ventricle mengecut, Bicuspid valve akan tertutup bagi mengelakkan darah berpatah balik ke Left atrium. Dengan itu juga, dapatlah darah dari Left ventricle menuju ke Aorta dan ke seluruh badan.


Seperkara lagi yang perlu anda fahami tentang keadaan di Left ventricle ialah, ia mempunyai otot dinding yang paling tebal berbanding otot dinding bilik jantung yang lain (the muscular wall of left ventricle is the thickest and the strongest wall among the others). Otot yang sangat tebal dan kuat ini penting bagi membolehkan darah dipam kuat ke seluruh badan sehingga ke tempat yang paling jauh dari jantung. Jika tidak, darah mungkin tidak dapat sampai ke hujung-hujung kaki.


Keadaan semasa melalui Aortic Semilunar Valve


Apabila darah dipam keluar dari Left ventricle, ia akan menuju ke salur darah utama dalam badan manusia iaitu Aorta. Walaubagaimanapun, sebelum itu, ia mesti melalui satu lagi pintu utama iaitu Aortic semilunar valve (atau juga dikenali sebagai Aortic valve). Pintu injap ini (valve) akan menghalang darah yang mengalir ke Aorta untuk berpatah balik ke Left ventricle.



Gambarfoto di atas menunjukkan rupa sebenar Aortic valve dari pandangan atas (iaitu dari salur Aorta). Cuba bayangkan, yang mana lebih mudah? Darah mengalir dari bawah ke atas salur darah ini atau darah cuba turun semula ke bawah? Sudah pasti darah lebih sukar turun ke bawah kerana bentuk pintu injapnya (valve) akan menyebabkan darah terkumpul di situ dan menghalang ianya daripada terbuka.


Dari Aorta ke seluruh badan


Seperti yang dinyatakan sebelum ini, Aorta (disebut dalam bahasa inggeris: Eekor’ yo ta) merupakan salur darah terpenting dalam tubuh manusia. Ia juga merupakan salur darah paling besar dan lumennya paling senang dilihat. Jika anda membantu ibu membasuh jantung ayam, cuba cari salur Aorta ini. Pada jantung ayam, anda akan jumpa satu lubang di bahagian atas yang muat-muat untuk memasukkan kepala mancis. Itulah salur Aorta.


Ia juga merupakan sejenis artery (salur darah yang bawa darah keluar jantung) paling tebal dindingnya. Oleh itu, ia juga merupakan salur darah paling kuat berbanding salur-salur darah yang lain. Dinding Aorta paling tebal kerana ia dilingkungi oleh tisu-tisu otot yang paling banyak.


Semua ciri-ciri yang saya nyatakan ini amat penting kerana Aorta merupakan salur darah pertama yang menerima darah pada tekanan yang sangat tinggi (ini kerana ia baru sahaja dipam dengan kuat oleh Left ventricle). Tekanan yang tinggi ini boleh menyebabkan salur darah pecah jika tidak dilindungi oleh tisu-tisu otot yang kuat dan kenyal.


Keadaan ini juga menunjukkan bahawa darah beroksigen yang melalui Aorta bergerak dengan sangat laju dan bertekanan tinggi. Keadaan ini tidak memungkinkan darah-darah itu berpatah balik ke jantung semula. Oleh itu, tiada injap (valve) diperlukan sepanjang salur artery ini.


Sekali lagi cikgu minta anda bayangkan (berimaginasi) akan keadaan yang penuh sesak di dalam salur Aorta. Malah, semua darah sedang berpusu-pusu menuju ke sel-sel badan dalam keadaan satu arah sahaja (seperti keadaan sesak di pintu tol lebuh raya). Sekiranya, ada satu-satu darah (umpama kereta di pintu tol tadi) yang cuba berpatah balik, mudahkah agaknya? Sudah tentu saaaangat susah.


Sebelum sampai ke organ-organ badan tertentu, Aorta akan bercabang-cabang membentuk salur artery yang lebih kecil. Semakin jauh dari Aorta, semakin kecil salur artery ini sehingga ia membentuk “arteriol”. Arteriol inilah yang akan bercabang-cabang lagi membentuk blood capilary yang hanya setebal satu sel sahaja.


Cikgu kurang pasti sama ada, anda perlu kenal dan faham atau tidak tentang arteriol. Setahu cikgu, perkataan ini tidak dijumpai dalam mana-mana kertas soalan PMR sebelum ini. wALLAHua’lam. Jika ada, harap dapat bagitau saya.


Pertemuan di sel-sel badan


Darah beroksigen yang sampai di kapilari darah, kini bergerak semakin perlahan. Ini kerana salur kapilari darah terlalu kecil sehingga ada yang sekadar dapat memuatkan satu sel darah merah sahaja dalam satu salur (umpama beberapa orang pelajar yang berjalan dalam satu barisan).


Perpindahan oksigen dari sel darah merah ke sel-sel badan berlaku disebabkan oleh perbezaan dari segi kepekatan oksigen antara dua tempat tersebut. Oleh kerana sel darah merah mengangkut oksigen, maka ia mempunyai kandungan oksigen paling tinggi berbanding sel badan. Sedangkan sel badan pula, walaupun sering menerima gas oksigen, ia akan segera menukarkan gas ini ke bentuk yang lain (iaitu proses respirasi yang menukarkan oksigen dan glukosa kepada gas karbon dioksida, air dan tenaga).


Oleh itu, gas oksigen akan meresap keluar dari sel darah merah dan masuk pula ke dalam sel-sel badan. Keadaan ini berlaku di sekitar kapilari darah yang mengelilingi sel-sel badan. Tekanan darah di sini pula sangat rendah berbanding di dalam Aorta mahupun artery.


Apabila darah telah kehilangan oksigen, warnanya berubah menjadi agak pucat dan ia mengalir pula melalui kapilari darah yang menuju salur darah vein (atau spesifiknya venul). Venul adalah salur darah vein yang lebih kecil. Beberapa venul akan bergabung membentuk vein.


Untuk pengetahuan semua, bukan semua sel darah merah akan kehilangan oksigen. Cuma, jumlah sel darah merah yang mempunyai oksigen mungkin terlalu kecil.


Seterusnya, ia akan diangkut ke jantung semula melalui vena cava.




Perjalanan di sepanjang Vena cava


Seperti yang diterangkan sebelum ini, darah yang telah kehilangan oksigen ini (deoxygenated blood) akan melalui venul dan seterusnya ke vein. Beberapa vein ini pula akan bergabung membentuk salur darah Vena cava.


Vena cava adalah salur darah yang penting kerana ia salur pertama yang membawa darah kurang oksigen (deoxygenated blood) ke jantung. Berdasarkan namanya, vena cava merupakan salah satu contoh vein. Ia mempunyai ciri-ciri yang bertentangan dengan artery.


Sebagai contoh, vein mempunyai saiz lumen yang lebih besar dan berdinding otot yang agak nipis. Namun, ia tidaklah senipis kapilari darah. Selain daripada itu, ia juga mempunyai injap (valve) di sepanjang salurnya sehingga menuju ke jantung. Ia boleh ditemui di kawasan-kawasan nadi seperti di bawah rahang berhampiran dengan leher dan telinga. Ia juga terdapat di pergeralangan bawah tangan dan belakang lutut.


Dinding vein lebih nipis dan kurang kenyal berbanding artery kerana darah yang melaluinya bergerak agak perlahan dan bertekanan rendah. Dengan kata lain, darah terdeoksigen (deoxygenated blood) yang melaluinya berupaya untuk berpatah balik ke sel-sel badan. Ini ditambah pula, kebanyakan vein membawa darah ke atas iaitu melawan arah tarikan graviti bumi. Keadaan ini memungkinkan darah untuk berpatah balik ke bawah. Bagi mengelakkan perkara ini daripada berlaku sehingga mengurangkan darah yang pergi ke jantung dan paru-paru, injap (valve) wujud di sepanjang salur darah ini.



Akhirnya, darah terdeoksigen (deoxygenated blood) ini akan sampai ke jantung iaitu Right atrium. Kerana itulah, Right atrium dikatakan tempat pertama dalam jantung yang menerima darah terdeoksigen (deoxygenated blood).


Dari Right atrium ke Right ventricle


Di dalam Right atrium, darah akan dipenuhkan dulu sama seperti yang berlaku di dalam Left atrium sebelum ini. Malah, untuk pengetahuan anda, peristiwa darah berkumpul di Left atrium dan darah berkumpul di Right atrium adalah hampir sama. Oleh itu, apabila bilik Left atrium mengecut, bilik Right atrium juga mengecut.


Dalam perjalanannya ke Right ventricle, darah terdeoksigen (deoxygenated blood) ini akan melalui injap yang bernama Tricuspid valve terlebih dahulu. Sama seperti fungsi mana-mana injap sebelum ini, ia bertindak untuk menghalang darah dari berpatah balik ke laluan sebelumnya. Dalam kes ini, Tricuspid berfungsi untuk menghalang darah dari Right ventricle daripada masuk semula ke Right atrium.


Di dalam Right ventricle


Apabila darah telah berkumpul di Right ventricle, sekali lagi, darah ini akan dipam keluar ke Pulmonary artery melalui injap Pulmonary Semilunar Valve. Sebagaimana yang berlaku pada Right atrium, dinding Right ventricle juga mengecut hampir serentak dengan pengecutan dinding Left ventricle. Pulmonary valve ini juga akan tertutup untuk menghalang darah terdeoksigen mengalir semula ke bawah (Right ventricle).




Perjalanan darah ke paru-paru (lungs)


Sesiapa yang telahpun mempelajari Chapter 3 Science Form 3, anda pasti menjumpai perkataan renal artery dan renal vein. Perkataan renal bermaksud buah pinggang. Oleh itu, renal artery ialah salur darah yang membawa darah dari jantung ke buah pinggang. Manakala, renal vein bermaksud salur darah yang membawa darah dari buah pinggang kembali ke jantung.


Keadaan yang sama juga berlaku pada sel-sel, tisu-tisu, organ-organ dan sistem-sistem lain dalam tubuh manusia. Contohnya, hati dalam istilah sains disebut “hepar”. Oleh itu, salur darah yang membawa darah dari jantung ke hati dikenali sebagai hepar artery. Bagaimana pula dengan salur darah yang membawa darah dari hati kembali semula ke jantung?



Imbas kembali:


Artery = salur darah yang membawa darah keluar dari jantung

Vein = salur darah yang membawa darah masuk ke jantung


Renal = buah pinggang/ ginjal (kidney)

renal artery = salur darah yang membawa darah dari jantung ke buah pinggang

renal vein = salur darah yang membawa darah dari buah pinggang ke jantung


hepar = hati (liver) – jangan keliru ya, hati tak sama dengan jantung. Hati terletak di sebelah perut dan di bawah paru-paru kanan

hepar artery = salur darah yang membawa darah dari jantung ke hati

??? = salur darah yang membawa darah dari hati ke jantung


Jawapannya ialah … hepar vein


Ok, cikgu nak uji sekali lagi, apakah yang dimaksudkan dengan pulmonary artery dan pulmonary vein? Untuk pengetahuan anda, pulmonary bermaksud paru-paru (lungs). Fikirkan… jawapannya anda akan dapat lihat di bawah gambar ini. Tetapi, fikirkan dahulu jawapannya sebelum anda melihat keputusannya.


Adakah anda seperti ini setiap kali belajar di sekolah atau di rumah?? Hhehhh…….



Kalau anda comel macam arnab ni mase tido, takpe la jugak. Hahahahaha





Pulmonary artery bermaksud salur darah yang membawa darah keluar dari jantung dan menuju ke paru-paru. Manakala, pulmonary vein ialah salur darah yang membawa darah dari paru-paru ke jantung semula.


Berdasarkan pernyataan di atas, kita dapati salur Pulmonary artery adalah salur darah yang membawa darah dari jantung (iaitu Right ventricle) ke paru-paru. Oleh kerana paru-paru kita ada dua iaitu di kanan dan kiri, salur darah ini mempunyai dua cabang utama yang boleh dilihat berhampiran dengan Aorta. Kebanyakan buku akan mewarnakannya biru. Sebenarnya, salur ini tidaklah berwarna biru. Ia sengaja diwarnakan biru sekadar untuk menunjukkan darah di dalamnya adalah dari jenis terdioksigen (deoxygenated blood).


Apabila, darah sampai ke dalam paru-paru, ia akan melalui salur-salur yang lebih halus (blood capillary) yang mengelilingi alveolus untuk mengambil semula oksigen dari sana dan menghantarnya semula ke seluruh badan. Dan… kitar ini akan terus berulang semula di mana dari kapilari darah, ia akan bercantum membentuk Pulmonary vein seperti yang diterangkan di peringkat awal subtajuk ini (iaitu tajuk “Dari paru-paru ke Left atrium”).




Ringkasan kepada pengaliran darah manusia


Jika anda sekadar membaca teks di atas, anda mungkin masih tidak nampak bagaimana darah mengalir di seluruh badan secara lebih jelas. Oleh itu, saya senaraikan ia mengikut turutan seperti berikut:


1. Paru-paru (lungs) – darah menjadi beroksigen (oxygenated blood)

2. Pulmonary vein – salur darah yang mengandungi darah beroksigen

3. Left atrium – bilik jantung pertama terima darah beroksigen

4. Bicuspid valve – injap yang memastikan darah hanya bergerak dari Left atrium ke Left ventricle

5. Left ventricle – bilik jantung kedua terima darah beroksigen, berdinding sangat tebal. Berfungsi mengepam darah dengan kuat ke seluruh badan. Bilik jantung paling penting

6. Aortic valve – injap yang memastikan darah hanya bergerak dari Left ventricle ke Aorta

7. Aorta – salur darah artery paling penting. Paling besar, berdinding paling tebal, paling kenyal untuk menahan tekanan tinggi darah yang mengalir di dalamnya. Tiada injap.

8. Sel-sel badan – terima oksigen dari darah. Tempat berlakunya respirasi sel (cell respiration) yang membebaskan karbon dioksida, air dan tenaga

9. Vena cava – salur darah pertama terima darah terdeoksigen (deoxygenated blood). Ada valve, berdinding agak nipis, lumen besar. Oleh itu, darah mengalir agak perlahan dan bertekanan rendah

10. Right atrium – bilik jantung pertama terima darah terdeoksigen

11. Tricuspid valve – injap yang memastikan darah mengalir dari Right atrium ke Right ventricle

12. Right ventricle – bilik kedua terima darah terdeoksigen. Berdinding tebal sedikit berbanding Right atrium tetapi tidaklah setebal Left ventricle. Mengepam darah ke paru-paru

13. Pulmonary valve – memastikan darah hanya mengalir dari Right ventricle ke Pulmonary artery

14. Pulmonary artery – salur darah yang membawa darah terdeoksigen kembalik ke paru-paru untuk mengambil oksigen semula


Jika anda perhatikan betul-betul, cikgu beberapa kali menggunakan perkataan “salur darah” di pangkal Pulmonary artery, Aorta, Vena cava dan Pulmonary vein. Ini bagi mengingatkan para pelajar bahawa keempat-empat struktur ini adalah sejenis salur darah. Mereka tidak seperti Right atrium, Right ventricle, Left atrium dan Left ventricle yang merupakan sejenis bilik jantung (heart chamber). Pening? Pening sebab cikgu ulang banyak kali??... hahaha


Saje je, sebab dah banyak kali cikgu jumpa pelajar yang masih tidak dapat membezakan 4 bilik jantung, 4 salur darah dan 4 injap (valve). Ish… ish… ish… bagi mereka yang dah faham, AlhamduliLLAH cikgu ucapkan kerana dipermudahkan ALLAH untuk memahaminya.


Untuk ulangkaji, lebih baik anda hanya menumpukan pada senarai ringkasan pengaliran darah di atas, bukannya keseluruhan teks seperti yang dinyatakan panjang lebar sebelumnya. Tujuan cikgu menyediakan teks yang begitu panjang lebar dan terlalu detail ini adalah sekadar untuk memahamkan para pelajar. Once, anda sudah faham apa yang berlaku pada satu-satu kawasan, anda hanya perlu menajamkan ingatan untuk mengingati perjalanan darah dari paru-paru ke seluruh badan.




42 Komen/ Pandangan:

thnks cegu..sgt mmbntu sy..

ya Allah..susahnye nk phm..

nak bolehlah

hareethra sugumaran said...

cikgu ni belaga sangat lah...macam kerbau hutan u know?

lalitha gatal said...

nama saya lalitha...saya seorang yg gatal dan ada byk boyfriend..saya smk seri garing...4 jasper

hheh... mcm2 pesen manusie ade... XD

hi cikgu,, blh x cikgu bagi penerangan tentang kelemahan antara filem darah tebal dan filem darah nipis...???

thanks..sgt membantu saya utk memudahkan student saya lebih memahami...postkan lagi topik2 lain utk sc form 3.tq

saya tngh cuba nk fhm ni

tanyer jer kat mane bahagian yang tak faham. Insya ALLAH, saya cuba tolong.

Assalamualaikum cikgu. Nak tnya, cikgu ada idea tak ttg macam mana nak buat model jantung manusia? Ini projek kelas.

Wa'alaikum salam,

Antara cadangannya:

1. guna plasticine (keratan rentas shj)
2. guna simen (buat kat kwsn taman sekolah. klu besar, lagi bagus sebab pelajar2 blh pusing2 dlm tu seolah-olah dia adalah darah yg sedang berjalan di dalam jantung tersebut)
3. guna kertas surat khabar yg dihancurkn/ dilumat untuk membentuk model jantung (susah sket nak buat) jenis 3D yg boleh dibuka-tutup
4. guna buah yg boleh diukir membentuk jantung
5. guna makanan pelbagai warna yg disusun menjadi bentuk jantung - jenis 2D (lps tu blh dimakan hheh... XD )

Sekadar cadangan

4 injap jantung ni jika dipelajari lebih lanjut boleh diagnos tahap penyakit. imun, antibodi, hormon & enzim... dgn applied kineosolgy & dominasi atom (energi warna) sgt menarik! lbh2 lagi pelajar blh uruskan pembelajaran sgn optimumkan dominasi atom - visual, audio, kinestetik & digital...

Warna darah beroksigen dan warna darah terdeoksigen.adakah berbeza merahnya?

ya ALLAH mle2 fhm lps msuk bab jantung tros pening bb byk sgt nme y plik kte kne igt..haaa tension and stres..

Dont be stress, try your best!

terima kasih cikgu...sayang cikgu...

Salam cikgu! Nk Tanya skit? Boleh x bagi info tentang vena pulmonary

Salam cikgu! Nk Tanya skit? Boleh x bagi info tentang vena pulmonary

Salam cikgu! Nk Tanya skit? Boleh x bagi info tentang vena pulmonary

Thank's Infonya Bray .. !!!

www.bisnistiket.co.id

Berikut adalah sedikit info tentang vena pulmonari (sekadar yang berkaitan dengan silibus sains tingkatan 3 sahaja):

1. Ia salur yang membawa darah beroksigen ke jantung (atrium kiri)
2. salur darah yang mula2 terima darah beroksigen dari paru-paru.
3. mempunyai 2 cabang utama yang berasal dari paru-paru kiri dan kanan
4. salurnya sederhana kecil tidak seperti aorta
5. darah yang mengalir di dalamnya bergerak perlahan jika dibandingkan di dalam aorta dan bertekanan rendah.
6. tidak mempunyai injap

assalamualaikum,cikgu nurul. :) very informative! may i use some of your infos to be teached in my class?

Ok. boleh ajer :)

tq

Good info ❤❤❤👍👍👍

Hello i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace,
when i read this post i thought i could also create comment due
to this brilliant paragraph.

Feel free to visit my web blog: ผ้า นวม

Terima kasih :) maklumat ni la yg paling mudah saya faham.

assalamualaikum cikgu,,terima kasih atas penerangan ,,saya ada satu soalan ,,sebenarnya darah oksigen dgn darah terdeoksigen ni berwarna apa??

cikgu,,knapa vena pulmonari ,,ciri2 dia tidak sama dgn aorta?bukankah ia mengangkut darah yg beroksigen,,?knapa tekananya rendah?terima kasih atas penerangan..

Dpt fham..tapi ambik mase.. Btw thanks cikguu ��

i wan the label in malay...

cikgu saya nak tanya.. kenapa darah yang lalu di arteri lebih laju berbanding dengan vena dan kapilati darah??

cikgu saya nak tanya.. kenapa darah yang lalu di arteri lebih laju berbanding dengan vena dan kapilati darah??

Tanya bodoh

Cikgu ..saya nak tny..berapa kalikah darah mengalir melalui jantung manusia dalam satu peredaran lengkap?

erm tumpang tanya, nota ni bole jga kn guna utk pt3? aslm :)

Cikgu... Saye nak tanye... Cikgu saye bagi peta alir..... Ade tujuh belas kotak.... Cikgu bagi ade 14 je laluan die... Ade lg ke??

W'salam,

Anon 1/31/2017 - boleh.

Anon 2/03/2017 - sebenarnya adalah lebih lagi (kotak). Saya beri 14 mengikut istilah yang digunakan dalam silibus tingkatan 3. Cuma saya buat sedikit penambahan kepada nama injap sabit.

Mengikut buku teks, injap sabit disebut secara umum sahaja. Namun, saya gunakan injap sabit "pulmonari" dan injap sabit "aortik" untuk menunjukkan perbezaan kedudukan kedua-dua jenis injap ini semasa laluan aliran darah.

terima kasih, cikgu! sangat membantu untuk presentation saya :) saya minta nak share ilmu ni dengan rakan sekelas saya nanti ye cikgu <3

Organ apa yang tidak menerima darah beroksigen dari aorta?

beza

Post a Comment