Cikgu Nurul's Blog

Blog Pembelajaran Sains PMR

Print

Alhamdulillah, segalanya telah selesai untuk sains pmr tahun ini.

Ramai pelajar saya mengatakan kertas 1 agak mudah. Saya juga beranggapan sama. Namun, saya risau juga jika ada yang cuai dlm menjawab soalan2 tersebut. Namun, untuk kertas 2, saya tak sempat bertanya khabar kpd pelajar saya. Kebetulan pula, waktu itu, saya dan guru2 yang lain sedang bermesyuarat tentang peperiksaan kemasukan ke tingkatan 1 yang akan dijalankan pada hari sabtu nanti.

Selepas ini, saya akan berhenti menguruskan blog ini dlm jangka waktu yg agak lama sehinggalah hujung tahun ini. Saya terpaksa mengutamakan pula pembelajaran saya sendiri (pjj) yg agak ketinggalan banyak. Tambah2 lagi, saya masih mempunyai satu lagi kelas sains dgn pelajar tingkatan 4.

Semoga bertemu lagi. InsyaALLAH, saya akan memasukkan input2 baru bagi Science PMR untuk persediaan tahun hadapan pula. Jumpa lagi…

Jika dilihat pada posting2 sebelum ini, terdapat permintaan agar pengunjung mendapatkan bahan2 tertentu di “Kolum Hijau”.

Sebenarnya, beberapa minggu yang lalu, saya telah melakukan pengubahsuaian kepada theme blog ini agar ia kelihatan lebih kemas dan teratur.

Oleh itu, Kolum Hijau ini telah diubah menjadi sidebar yang dapat anda lihat di sebelah kanan blog ini.

Perhatian kpd pengunjung blog yg dikasihi,

Memang terdapat begitu banyak permintaan utk mendapatkan kertas2 soalan trial dihantar melalui email masing2. Namun, sesetengah fail tersebut agak besar dan menyukarkan lagi proses downloading. Oleh itu, proses downloading melalui email adalah jauh lebih lambat daripada melalui pautan di sini.

Jika penghantaran dibuat melalui pos, ia memakan masa dan kos. Tambahan pula, PMR hanya tinggal beberapa hari sahaja.

Saya mencadangkan agar anda mendownloadnya di cyber cafe yang mana kelajuan internetnya tinggi.



### Selamat Menduduki Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) kepada semua calon 2008!! ###

Baru-baru ini, banyak juga email yang saya peroleh meminta pelbagai jenis kertas soalan percubaan dari pelbagai negeri. Namun, sejak akhir-akhir ini, saya hanya menerima beberapa set soalan science sahaja dari pelbagai negeri.

Terbaru sekali ialah set soalan sains dari negeri Pahang beserta dengan jawapan. Dapatkan downlaod ke pautan kertas-kertas tersebut di ruangan “trial negeri lain“. Skema pemarkahannya diberi dalam bentuk berasingan - jawapan kertas 1 dan jawapan kertas 2. Terima kasih kepada Cikgu Ismi dan beberapa orang guru serta pelajar di negeri lain yang sudi mengirimkan kertas soalan percubaan kepada saya.

Bukan itu sahaja. Seseorang telah mengirimkan kertas analisa soalan untuk subjek Pendidikan Islam. Ia adalah susunan jawapan mengikut tajuk-tajuk yang telah dibahagikan ke dalam bentuk yang mudah dibaca. Rasanya, rugi jika anda tidak mendapatkannya dan gunakannya sebagai bahan ulangkaji di saat-saat akhir seperti ini. Saya telah letakkannya di kolum “maklumat peperiksaan“.

Terima kasih kepada semua mereka yang sudi berkongsi bahan-bahan yang mereka miliki untuk kemudahan semua orang di sini. Jika ada pula yang berminat menjadi penulis jemputan untuk subjek sains (terutamanya) atau untuk subjek-subjek lain, bolehlah kirimkan email anda kpd saya melalui abiat07@yahoo.com

Sejak kebelakangan ini, saya cukup kurang mengirimkan penulisan saya di sini. Maaf la. InsyaALLAH, saya akan usahakan lagi pada masa-masa akan datang.