Cikgu Nurul's Blog

Blog Pembelajaran Sains PMR

Print

Salam,

Dah lama sangat tak kemaskini fail-fail dalam blog nih. Bukan ape, kebelakangan ni bb cikgu macam ada masalah. Sama ada disebabkan line tak begitu elok atau mungkin bb cikgu yg hampir rosak. wALLAHua'lam

Semalam, cikgu baru je ubahsuai fail-fail flashvideo yang ada di sini dan dipindahkan ke blog cikgu yg baru - MyScienceFlashvideo. So, insyaALLAH semua flashvideo akan dimasukkan di situ sepenuhnya. Anda boleh dapatkan senarai flashvideo di ruangan sidebar seperti berikut:
  1. Flashvideo Sains (sila lihat di senarai Menu Utama)
  2. Flashvideo CD Kementerian
Sebelum ini, cikgu rasa cukup susah nak masukkan flash ke dalam blogger. Puas cari dalam forum-forum, yahoo dan google teknik untuk embed flash-flash tu. Ada jugak cikgu try upload melalui pelbagai flash hosting. Tapi, kebanyakannya mempunyai limited file size dan ada tempoh inactive limitation. Nak tak nak, cikgu kena cari juga cara lain.

Akhirnya, cikgu jumpa coding untuk embed flash seperti berikut (just nak kongsi ngan semua yg mungkin menghadapi masalah yang sama):



Oleh kerana saya menggunakan flash player 7, anda perlu menukarkan dahulu address yang kedua kepada address di bawah. Anda juga digalakkan mengubah nilai width and height mengikut kesesuaian.

http://www.macromedia-flashplayer.com/join.asp

Satu lagi, mungkin anda perlu ubah width and height mengikut kesesuaian.

Jangan lupa, contact cikgu kalau anda masih menghadapi masalah untuk membuka flash-flash tu. Lagipun, buat masa ni, cikgu belum try kat pc lain lagi.




1 Komen/ Pandangan:

hi cikgu Nurul... happy labour day...
dlm buku teks learning outcomes utk 6.2 yg ke-4" state that metals react with non-metals at different rates". persoalan saya:
1) pelajar perlu hafal reactivity series of metals tak? klau perlu, apakah cara utk mengingat series ini? ada tips tak?

Post a Comment