Cikgu Nurul's Blog

Blog Pembelajaran Sains PMR

Print

Assalamualaikum wbt @ Salam Sejahtera semua
Sebelum ini saya telahpun membincangkan 2 jenis soalan (a dan b). Sekarang, saya sambung semula dengan bahagian yang seterusnya:
(c) Menerangkan pernyataan (state/ give detail/ describe/ explain)
Soalan jenis ini bukanlah suatu masalah terutamanya kepada pelajar yang benar2 dapat mengingati fakta dan menganalisa maklumat yang berkaitan dengan kehendak soalan. Biasanya ia meminta pelajar untuk menerangkan sesuatu proses atau kejadian mengikut turutan yang betul.
Contoh soalan:
Terangkan bagaimanakah gas oksigen diangkut oleh sel darah merah (explain how oxygen is transported by red blood cells)
Ulasan:
Untuk soalan di atas, pelajar perlu menerangkan proses oksigen diangkut oleh sel darah merah ke seluruh badan dengan lengkap. Fikirkan juga akan fakta2 istimewa yang mungkin wujud dalam proses tersebut. Perhatikan juga jumlah markah yang diperuntukkan untuk soalan tersebut. Ini dapat membantu pelajar menentukan perkara2 yang perlu dimasukkan sebagai jawapan.
Contoh jawapan yang kurang tepat:
Gas oksigen meresap masuk ke dalam sel darah merah melalui membran selnya lalu mengalir mengikut arah aliran darah.
Contoh jawapan yang lebih baik:
Sel darah merah mengangkut oksigen dalam bentuk oksihemoglobin apabila oksigen berpadu dengan hemoglobin yang terkandung di dalamnya.

(d) menyenaraikan contoh2 (give examples) atau menyatakan jenis (define type)
Ada pelajar yang sering cuai untuk memahami kehendak soalan seperti ini. Pelajar perlu faham bahawa “contoh” dan “jenis” adalah berbeza. Kebiasaanya, soalan jenis ini agak mudah. Oleh itu, adalah SANGAT MERUGIKAN apabila anda boleh tersilap menjawab soalan seperti ini.
Contoh soalan 1:
Ikan lumba-lumba Katak Harimau Kala jengkeng
Berdasarkan maklumat di atas, nyatakan 2 contoh lain bagi haiwan yang sama kumpulan dengan Kala jengkeng (Based on the information given, state another 2 animals that are similar to scorpian).
Ulasan:
Perhatikan ayat soalan! Ia meminta anda menyatakan “…2 contoh lain bagi haiwan yang sama kumpulan…”. Ini bermakna, soalan mahukan CONTOH HAIWAN.
Selain daripada itu, perhatikan juga senarai haiwan2 lain. Fikirkan, apakah yang membezakan kala jengkeng dengan 3 haiwan yang lain (ikan lumba2, katak dan harimau). Di sini, anda sepatutnya sedar bahawa ikan lumba2, katak dan harimau adalah haiwan dari kumpulan Vertebrata (vertebrate). Ini bermakna, kala jengkeng berbeza daripada 3 haiwan lain kerana ia tidak mempunyai tulang vertebrata. Oleh itu, anda sepatutnya sudah boleh menyenaraikan haiwan2 dari kumpulan invertebrata (invertebrate).
Contoh jawapan yang baik:
(i) siput babi (ii) kupu-kupu

Contoh soalan 2:
Ikan lumba-lumba Katak Harimau Kala jengkeng
Apakah jenis kumpulan yang diwakili oleh ikan lumba2 dan harimau (What is the group represented by the dolphin and the tiger).
Ulasan:
Terlebih dahulu, anda perlu memikirkan kesamaan yang wujud antara kedua2 haiwan. Kedua2 haiwan ini bukan sahaja bertulang belakang (vertebrate), malah kedua2nya juga dari kumpulan yang sama iaitu ‘mamalia’ (mammals).
Antara jawapan “bertulang belakang (vertebrate)” dan “mamalia (mammals)”, jawapan yang terbaik adalah “mamalia”. Ini kerana sifat “mamalia” tidak wujud pada katak mahupun kala jengkeng. Sebaliknya, jawapan “bertulang belakang”, turut dikongsi dengan katak.
Walaubagaimanapun, sekiranya markah yang diperuntukkan adalah lebih daripada 1 markah, ini bermakna anda boleh memasukkan jawapan “bertulang belakang” sebagai tambahan kepada jawapan utama tadi.

* Kerap juga berlaku, di mana soalan meminta pelajar menyatakan ciri2 bagi sesuatu. Tetapi, pelajar pula menyenaraikan contoh2.
Contoh soalan 3:
Ikan lumba-lumba Katak Harimau Kala jengkeng
Berdasarkan maklumat di atas, nyatakan 2 sifat yang menyamakan ikan lumba2 dan harimau (Based on the information given, state 2 characteristics that are similar between the dolphin and the tiger).

Contoh jawapan yang cuai:
(i) platipus (ii) monkey

Ulasan:
Berdasarkan Contoh Jawapan Yang Cuai di atas, pelajar sebenarnya tidak memahami kehendak soalan. Kes ini sebenarnya kerap berlaku, walaupun soalan nampak agak mudah. Ia mungkin juga disebabkan pelajar tidak memerhatikan soalan tersebut dengan jelas atau gopoh dalam menjawab soalan.
Pengajarannya: Perhatikan kata kunci utama bagi setiap soalan. Jalan yang terbaik adalah apabila anda mula membaca soalan, gariskan atau bulatkan kata kuncinya agar anda nampak dengan jelas apa yang dimahukan oleh soalan tersebut. Apabila telah selesai menjawab keseluruhan kertas soalan, baca sekali lagi setiap soalan dan jawapan yang anda berikan. Mungkin, anda akan jumpa jawapan anda yang tidak selari dengan kehendak soalan!!

(e) menyatakan definisi (define/ give meaning)
Kini, soalan jenis ini wujud dalam dua bentuk. Yang pertama, ialah soalan yang meminta pelajar menyatakan definisi atau maksud bagi sesuatu pernyataan. Yang kedua pula, ialah meminta pelajar menyatakan definisi secara operasi.
Pernyataan definisi secara umum boleh diperolehi daripada kebanyakan buku teks dan buku rujukan. Ia biasanya dinyatakan diawal perbincangan tentang sesuatu topik pelajaran.
Definisi secara operasi pula kebanyakannya boleh diperolehi daripada formula pengiraan (mathematical formula) atau persamaan kimia (chemical equations).
Contoh2 istilah yang biasanya boleh didefinisikan secara operasi - menggunakan formula matematik:
i. ketumpatan (density)
ii. arus, voltan dan rintangan dalam litar selari atau litar bersiri (current, voltage and resistance in parallel or series circuit)
iii. kerja (work) atau tenaga (energy)
iv. kuasa (power)

Contoh2 istilah yang biasanya boleh didefinisikan secara operasi – menggunakan persamaan kimia:
i. respiration
ii. combustion
iii. photosynthesis
iv. neutralisation
v. fertilisation
Untuk memudahkan penguasaan anda di bahagian ini, senaraikan seberapa banyak istilah yang dipelajari dan kelaskan mengikut kumpulan seperti yang dinyatakan dalam contoh istilah di atas. Langkah pertama ialah menulis formula matematiknya atau persamaan kimianya. Kemudian, tukarkan formula atau persamaan itu ke dalam bentuk pernyataan. Sebaik-baiknya minta bantuan guru untuk memantau hasil kerja anda agar tidak berlaku kesilapan. Anda juga boleh menulisnya dalam bentuk jadual. Maaflah, buat masa ini, cikgu tidak dapat menyediakan isinya untuk anda semua. :p

(f) menyatakan lokasi (where/ define location)
Soalan ini juga agak mudah. Apa yang anda perlu lakukan hanyalah mengingat fakta. Kebiasaan pelajar tidak akan menghadapi masalah untuk bahagian ini. Kalaupun ada, ia mungkin disebabkan kecuaian memahami kehendak soalan dan tidak ingat fakta.
Cara menjawab:
“Di …” ATAU “Ia terletak di …”
Elakkan daripada hanya menuliskan nama tempat tanpa penggunaan “di”.

(g) menyatakan proses (how)

Soalan ini meminta pelajar menyatakan nama proses. Ia berbeza daripada apa yang diterangkan dalam perkara (c) sebelum ini (iaitu “Menerangkan pernyataan (state/ give detail/ describe/ explain)”). Biasanya soalan ini memperuntukkan hanya 1 markah. Pelajar juga tidak perlu memberi penerangan yang panjang lebar.
Contoh soalan:
Bagaimanakah alkohol dapat diasingkan daripada air? (How to separate alcohol from its mixture with water?)
Contoh jawapan:
Ia boleh diasingkan dengan menggunakan kaedah penyulingan.
Setakat ini dahulu. Bahagian seterusnya akan dibincangkan kemudian. Apa2 pun, ini sekadar panduan. Jika ada sebarang komen, cadangan dan tambahan daripada mana2 guru, amatlah dialu-alukan. Jumpa lagi …

17 Komen/ Pandangan:

terima kasih

thanks ...
this has been very helpful...
^_^

thx a lot ...

terima kasih byk2...minta izin utk share dgn pelajar..tq..

thx..

thank3! cikgu law tulis cmpur2 gn bi bule x? rasa senang sikit.. apapun thank ckgu..

THANKS ......FOR THIS BLOG

thank you. dgn cara ini saya dapat menjawab dgn mudah :):)

danisya syafiqa said...

thanks teacher,..

Thnx cikgu . Tp kalau boleh guna bhsa Enggeris boleh tak ? Mudah difahami . This blog much helpful :)

thanks teacher

salam.
terima kasih banyak-banyak

mohon copy 7 share.

cikgu mcm mana nk jawab soalan yg definisi. soalan tu biasa ade dkt blkg skali.terima kasih

thanks :)

thank you sooooo much..I like this..all the best ^_^

thanks... blog is helpful n teacher nurul also very helpful thaks a lot of u all...

Post a Comment