Cikgu Nurul's Blog

Blog Pembelajaran Sains PMR

Print


Assalamualaikum & Salam sejahtera,

Dah lama sangat rasanya tak jenguk blog sendiri. Bukannya apa, sebelum ini laptop kena hantar ke "hospital".

So, cikgu nak sambung skit lagi ttg teknik menjawab kertas 2:

Soalan no. 7 biasanya bertujuan untuk menguji kemahiran pelajar untuk mengenalpasti ciri-ciri yang ada pada gambarajah yang disediakan dan kemudiannya membuat pengelasan terhadap gambarajah yang sama.

Untuk mengenalpasti ciri-ciri, pelajar hanyalah perlu menyatakan apa sahaja ciri-ciri relaven yang jelas kelihatan pada gambarajah SAHAJA, bukan ciri-ciri yang diketahui tetapi tidak wujud dlm gambarajah. Contohnya:




Soalan: State one characteristic of the above animal. (Nyatakan satu ciri bagi haiwan di atas).
Jawapan yang kurang tepat: berdarah sejuk (walaupun pernyataan ini benar, tetapi ia TIDAK ditunjukkan dalam gambarajah di atas!)
Jawapan yang sesuai: mempunyai dua pasang kaki @ penglihatan monokular @ bermuncung tirus @ bergigi tajam

2. Jika soalan meminta pelajar untuk melabel gambarajah, pastikan anda lukis garisan yang lurus (tidak membengkok atau melengkung). Oleh itu gunakan pembaris. Pastikan hujung garisan itu kena tepat pada bahagian yang dikehendaki. Jika anda perlu melabel lebih daripada satu bahagian, pastikan setiap garisan itu tidak bertindan antara satu sama lain (atau menyilang antara satu sama lain). Pastikan juga kehendak soalan sebenar. Adakah ia mahukan anda menulis nama bahagian tersebut atau sekadar menulis simbol yang diberi. Kecuaian memahami kehendak soalan hanya akan menyebabkan anda RUGI PADA TEMPAT YANG TIDAK SEPATUTNYA!!

3. Seperti yang dinyatakan pada tips 2 di atas, anda sepatutnya memahami sepenuhnya kehendak soalan. Kenalpasti sama ada, soalan menghendaki anda:

menyenaraikan ciri-ciri (characteristic)
menyatakan sebab atau alasan (give reason/ why)
menerangkan pernyataan (state/ give detail/ describe/ explain)
menyenaraikan contoh2 (give examples)
menyatakan definisi (define/ give meaning)
menyatakan lokasi (where/ define location)
menyatakan proses (how)
menyatakan fungsi (give function)
menyatakan pemerhatian (state observation)
beri cadangan (give suggestion/ state other ways to ...)
membanding (compare and contrast)
menyatakan jenis (define type)
membuat pengiraan (show calculation)
menyatakan perkaitan (state relationship)
membuat andaian (give prediction)

Sebagai permulaan, saya hanya akan membincangkan beberapa perkara sahaja daripada senarai di atas. Selebihnya akan dibincangkan dalam bahagian yang seterusnya.

(a) menyenaraikan ciri-ciri (characteristics)

Senaraikan ciri2 fizikal atau kimia. Ciri2 fizikal ialah ciri2 yang boleh diperhatikan pada sifat luaran atau yang kelihatan pada pandangan luaran kita terhadap objek yang dibincangkan.

Manakala, ciri2 kimia pula merupakan keadaan kimia objek berkenaan.

Contoh ciri-ciri fizikal: warna, bau, rasa, bentuk, saiz, suhu, takat lebur dan takat didih (melting point and boiling point), keadaan fizikal @ luaran (physical appearance @ performance), dll.
Contoh ciri2 kimia: kebolehan bertindak balas dengan bahan lain, struktur kimia, jenis ikatan kimia, jenis kumpulan - mengikut Jadual Berkala, keelektronegatifan, nombor pengoksidaan, dll.

(b) menyatakan sebab atau alasan (give reason/ why)

Soalan jenis ini meminta anda memberi sebab atau hujah kepada sesuatu pernyataan.

Contohnya:
i. Soalan: kenapa kita mesti menggunakan penunjuk bikarbonate? (why do we need to use bicarbonate indicator?)
Penerangan: soalan ini meminta anda menyatakan tujuan penggunakan bahan tersebut.
ii. Soalan: (a) Yang manakah di antara kertas turas berikut akan kering lebih cepat? (b) Nyatakan sebab bagi jawapan anda di (a).
Penerangan: sila beri perhatian kepada soalan (b). Ia meminta anda untuk menyatakan sebab kepada pemilihan jawapan anda pada soalan (a). Contohnya, jika jawapan anda di (a) ialah ' kertas turas X'. Anda perlu menyatakan hujah kenapa jawapan anda - 'kertas turas X'. Anda boleh menyatakan hujahnya dengan cara melihat kepada perbezaan yang wujud antara kertas2 turas.

Oklah. Cukup setakat ini dahulu. Sila ikuti perkembangan bahagian ini pada hari2 seterusnya. :)