Cikgu Nurul's Blog

Blog Pembelajaran Sains PMR

Print

Assalamualaikum wbt,



Kepada guru-guru Diniyah, saya baru jer masukkan pautan ke software (free) yg membolehkan cikgu2 masukkan petikan ayat Al-Qur’an dari surah pertama hingga akhir. Ia disertakan dengan tafsirnya dalam bahasa melayu. Perisian ini amat sesuai untuk mereka2 yang ingin membuat kertas soalan peperiksaan atau hand out dlm kelas. Ckgu2 tak perlu lagi taip ayat2 berkenaan; hanya pilih surah, kemudian dari ayat berapa hingga berapa. Juga boleh pilih tafsiran sahaja. Sila lihat di kolum hijau, bawah tajuk “free software” - qur’an in Word2003.

Saya dapat software ni masa guru2 pendidikan islam daerah saya buat kertas soalan peksa di makmal komputer saya. Oleh kerana saya yang uruskan keperluan mereka di dlm makmal tu, mereka berbesar hati bagi saya software tu. So, sekarang saya kongsikan pula dgn guru2 yg lain. Semoga banyak membantu ckgu2 dlm menjalankan tugas.

Perisian ini sesuai utk Microsoft Word 2003. Saya tak pasti kalau software ini juga boleh guna dgn MW yang lain atau tak. Saya belum pernah cuba lagi.

Install software ini seperti biasa. Kemudian, buka Microsoft Word. Anda akan dapati menu Al Quran di menu bar seperti dalam rajah di bawah:


Kalau menu Al Quran tak ada, try install semula dan restart komputer. Kalau ada masalah juga boleh hubungi saya. Tapi, kalau masalah timbul sebab anda pakai Microsoft Office versi lain, itu saya minta maaf awal2. Kalau klik menu ini, paparan berikut akan keluar, dan buatlah pilihan sendiri:

Sebagai contoh, jika anda klik pada “Get Ayat”, paparan ini akan keluar:


Kemudian, pilih sahaja mana ayat yang anda mahu.

Anda boleh sebarkan perisian ini kepada sesiapa sahaja yang memerlukan (kata2 inilah juga saya dpt kat tuan empunya perisian ini dulu… hee… hee…). InsyaALLAH, akan datang, saya akan masukkan folder berisi pelbagai jenis tulisan jawi pula. Tp, mungkin lambat lagi la…

Okla… cukup di sini sahaja dulu. Lagipun saya baru jer habis kelas tambahan form 3 (sambil ngadap komputer, sambil buat discussion dgn pelajar + pasang lagu utk mereka). Bye…

0 Komen/ Pandangan:

Post a Comment